طراحی ویلای کلاسیک- امیردشت

سبک های معماری-معماری کلاسیک

معماری کلاسیک

در معماری کلاسیک، ستون های زیبا و  بلند، سقف های بلند و گسترده دو خصوصیت اصلی بوده و این سبک از قدیمی ترین سبک ها در معماری به حساب می آید و از آنجایی که طرفداران زیادی دارد، به یک سبک مادر در معماری تبدیل شده است. قدمت این سبک به یونان باستان می رسد و با وجود قدمت زیاد از شکل گیری این سبک ، اما هنوز هم خواهان زیادی دارد. از دلایل انتخاب و علاقمندی  قشر زیادی  به  این سبک معماری این  است که در آن نظم، تعادل، هماهنگی، شکوه و عظمت دیده می شود و افراد با انتخاب این سبک، اعتبار و نظم خود را به رخ می کشند و سعی در نشان دادن قدرت خود در معماری این گونه  بناها می باشند.

از خصوصیات سبک کلاسیک این است که درنمای ورودی ساختمان هایی که با سبک کلاسیک ساخته می شوند، ستون های بلند و تزئین شده ای قرار دارد که به عنوان یک نشانه بازر این سبک شناخته می شوند. اگر ساختمانی  دارای ستون های بلندی باشد، این ستون ها سقف های بلندی را هم می خواهد و به همین خاطر سقف های بلند هم جزء خصوصیت مهم معماری کلاسیک می باشد. دلیل بلندی سقف این است که باعث افزایش شکوه و عظمت آن خانه یا بنا  می شود و هر چه خانه دارای سقف های بلندتری باشد، حس شکوه و عظمت در فضا بیشتر نمایان می باشد. همان طور که ستون های بلند نیازمند سقف های بلند بودند، لازمه سقف های بلند هم پنجره های بلند می باشد. پنجره ها در معماری کلاسیک از کف تا سقف به صورت بلند و کشیده هستند و این سومین خصوصیت معماری کلاسیک می باشد. وجود پنجره هایی که دارای قاب های قوس دار یا معمولی هستند و به قسمت های کوچکتر تقسیم بندی شده اند، به نشان دادن عظمت فضا کمک می کند.
اصالت و شكوه معماري كلاسيك در دكوراسيون داخلی سبك كلاسيك نیز ديده مي‌شود؛ سبكي كه در تمامي جوانب شکیل و با ابهت است شما می توانید در متریالی استفاده شده در مبلمان کلاسیک این اصالت و کیفیت را ببینید. متريال‌هاي سبك كلاسيك همگي بايد طبيعي و باشكوه باشند؛ مانند:   سنگ‌هاي ابزار خورده ، پاركت‌هايي از چوب طبيعي، گچ، كاغذديواري، موکت ، پارچه های مخلو لمسه دوزی شده ،رنگ های گرم، شيشه‌هاي قطور، لوسترهاي كريستال، برنز، ورق طلا و. . . .
به همين سبب لوازمی كه در دكوراسيون داخلی كلاسيك استفاده مي‌شوند حتما بايد با این سبک هماهنگ باشند  و طبق اصول این روش در جایگاه خود قرار بگیرد. گلدان‌ها، مجسمه‌ها و ديگر لوازم  تزئینی و با سبک کهنه و قدیمی مناسب‌ترين وسايل براي اين سبك از دكوراسيون هستند که بايد در انتخاب نوع و نحوه چيدن آنها دقت لازم به عمل آید.
مبلمان استيل: استفاده از مبلمان استیل  كه از تركيب چوب و پارچه ساخته شده و چوب آن به عنوان پايه اصلي كار حتما داراي نقوش و فرم‌هاي برجسته است؛ چوب پرنقش و نگاري كه قاعدتا بايد با پارچه‌هاي گلدار و البته گرانبها پوشيده شود. جنس پارچه نیز باید با دقت و متناسب با این سبک انتخاب شود.

پرده‌ها: با توجه به داشتن پنجره های بلند در این نوع خانه ها ، پرده‌هايي كه در اين سبك از دكوراسيون استفاده مي‌شوند هيچ‌وقت نمي‌توانند كوتاه باشند. پرده‌ها بايد از سقف تا زمين كشيده شده باشند و البته به سبب  حس شكوه دكوراسيون كلاسيك. بايد در انتخاب اين نوع پرده از پارچه‌هاي گران‌قيمت استفاده شود. مدل اين پرده‌ها هم هيچ‌وقت نمي‌تواند ساده باشد. پنجره‌هاي بلند سبك كلاسيك با پرده‌هايي بلند كه داراي لايه‌هاي رويه، زيره، يراق و. . . هستند، پوشيده مي‌شوند.
فرش: فرش‌هاي گرانبها، دستبافت و ابریشم  انتخاب اين سبك دكوراسيون هستند؛ فرش هایی که سبب می شوند شکوه و ابهت خانه را دو چندان کند.  با توجه به سلیقه  مي‌توانيد از انواع فرش‌ها با طرح سنتي استفاده كنيد اما هرگز سراغ طرح‌هاي مدرن يا اشكال هندسي و. . . نرويد  چون فرش در دکوراسیون کلاسیک یک خانه از عناصر مهم می باشد و در درجه اول چیدمان یک طراحی داخلی کلاسیک قرار دارد.
رنگ‌هايي كه در سبك كلاسيك استفاده مي‌شوند، محدود هستند؛ رنگ‌هايي كه باید  پخته باشند و اين يعني شما نمي‌توانيد از هر رنگي كه مي‌خواهيد در اين سبك استفاده كنيد بلكه بايد سراغ نوع پخته رنگ مورد علاقه خود برويد. پس به جاي قرمز از زرشكي، به جاي سبز از يشمي و به جاي آبي از سرمه‌اي استفاده كنيد. بطور کلی رنگ‌هايي كه در سبك كلاسيك استفاده مي‌شوند رنگ‌هايي هستند كه حتما با يكي از رنگ‌هاي سياه، قهوه‌اي يا طوسي مخلوط شده‌اند.
در نتيجه سرمه‌اي، قهوه‌اي، زرشكي، يشمي، سدري، طلايي، برنزي، صورتي چرك و رنگ‌هاي مشابه بيشترين كاربرد رنگي را در اين سبك از دكوراسيون دارند اما فراموش نكنيد نمي‌توانيد همه اين رنگ‌ها را با هم استفاده كنيد. فضاي غالب خانه شما بايد يك يا دو رنگ ثابت داشته باشد.